Ce-ți pot spune anvelopele despre mașina ta?

HomeActualitate

Ce-ți pot spune anvelopele despre mașina ta?

  Anvelopele sunt singura conexiune dintre un autovehicul și asfalt. Deseori acestea sunt ignorate atunci când vorbim despre siguranță, dar d

Decizie: Măsuri suplimentare anti-COVID în şase localităţi din Olt. Incidenţa cazurilor în cele 112 localităţi
47 de infectări COVID-19  în Olt, alte 2.752 de cazuri la nivel naţional
Informare meteo: Ninsori în toată ţara, din această noapte. Se va depune strat de zăpadă
Distribuie acest articol

Loading

 

Anvelopele sunt singura conexiune dintre un autovehicul și asfalt. Deseori acestea sunt
ignorate atunci când vorbim despre siguranță, dar deseori sunt primul loc unde ar trebui să ne uităm atunci când apar probleme. Iată câteva semne pe care pneurile le spun despre starea vehiculului dumneavoastră.

 

Uzură accentuată pe mijlocul anvelopei

Această caracteristică este frecvent întâlnită mai ales la autovehiculele care nu sunt dotate cu
sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri. Uzura pe zona mediană a pneului, pe calea de
rulare, indică o presiune de aer mai mare decât valoarea recomandată de producătorul
autovehiculului. Poate apărea din neglijență sau din utilizarea unui dispozitiv de umflare
decalibrat.
O astfel de uzură indică și faptul că pata de contact este mai mică decât ar trebui să fie și, prin
urmare, aderența vehiculului cu solul este periclitată. O pată mai mică de contact duce
întotdeauna la o ținută de drum mai slabă și la distanțe de frânare mai lungi. Prin urmare, nu
este genul de dereglaj care ar trebui ignorat.

Fisuri și gâlme

Aceste defecțiuni ale anvelopelor apar în câteva situații, dar au un numitor comun și anume
presiunea de aer prea scăzută. Pe de altă parte, gâlmele pot apărea ca urmare a lovirii unor
borduri sau a unor gropi cu margini ascuțite. Trebuie precizat că o anvelopă care prezintă chiar
și o singură gâlmă, deja nu mai poate fi utilizată și trebuie schimbată imediat. Există un risc
crescut ca partea umflată (gâlma) să cedeze și să ducă la o pierdere rapidă de aer. Fisurile, pe
de altă parte, sunt generate de condiții de rulare cu presiune foarte mult sub nivelul recomandat
de producător.

Uzură neuniformă, vălurită

Acest tip de uzură este caracteristic vehiculelor care au componente ale suspensiilor uzate sau
deteriorate. În timpul deplasării autovehiculului, mișcarea sus-jos a brațelor suspensiilor este
mai amplă, ducând la o presiune variabilă pe calea de rulare. Acest gen de uzură neuniformă
nu se poate regla nici din unghiurile direcției nici din presiunea în anvelope. Pentru remediere,
trebuie verificate toate componentele suspensiei, pornind de la pivoți, brațe și bucșe și
culminând cu un test de amortizoare.

Uzuri pe diagonală

Acest gen de uzură poate fi remarcat de obicei la roțile din spate ale vehiculelor cu tracțiune
față a căror unghiuri ale direcției sunt dereglate. O a doua situație în care anvelopele pot forma
o astfel de uzură este cea în care a fost omisă rotația anvelopelor. Nu în ultimul rând trebuie
luată în considerare și încărcarea vehiculului cu sarcini mari și deplasarea pe distanțe lungi.
Indiferent de motiv, în momentul în care întâlniți o asemenea situație trebuie să verificați la un
service atât unghiurile direcției cât și gradul de uzură al pneurilor afectate pentru a vedea dacă
acestea mai pot fi folosite în siguranță.

Uzuri accentuate pe lateralele căii de rulare, dar nu și pe mijloc

Această situație este des întâlnită la autovehiculele care au rulat cu o presiune prea mică în
anvelope. Dacă situația aceasta a fost pe o perioadă mai lungă de timp și pe mai mulți kilometri
rulați, atunci cu siguranță că veți putea observa și fisuri în taloanele pneului respectiv. În acest
caz, cel mai probabil este ca anvelopele respective să fie compromise și să necesite înlocuirea
lor.

Uzură neuniformă a blocurilor

Calea de rulare a anvelopelor este compusă din blocuri de cauciuc și canalizații de scurgere a
apei între ele. Blocurile de cauciuc, la rândul lor, au un profil diagonal. Dacă marginile acestora
sunt rotunjite pe partea inferioară, raportat la direcția de deplasare a vehiculului, și ascuțite pe
partea superioară, atunci aveți de a face cu un dereglaj al unghiurilor direcției. Cel mai ușor să
vă dați seama de acest defect este să dați cu mâna goală peste calea de rulare în ambele
sensuri și pe lățime. Dacă veți sesiza diferențe, atunci este clar că trebuie să ajungeți într-un
service să verificați atât unghiurile direcției cât și integritatea bucșelor, a rulmenților de la roată,
și a pivoților

Zone plate

Atunci când o anvelopă prezintă o uzură mai accentuată pe un singur punct (suprafață), trebuie
să luați în considerare câteva posibile defecțiuni. Prima ar fi o frânare bruscă, lungă, la un
vehicul care nu este dotat cu ABS. Frecarea aceleiași zone a căii de rulare cu asfaltul va
produce o astfel de pată de uzură accentuată. O altă cauză poate fi dacă vehiculul a staționat o
perioadă mai lungă de timp, comprimând același punct pe calea de rulare. Un ultim motiv ar fi
afectarea cu produse petrochimice pot deteriora pneul, atacând coroziv materialul din care
anvelopa este construită.

Uzură față-spate inegală

Acest defect se aseamănă cu uzura neuniformă a blocurilor ce compun profilul anvelopei, doar
că în loc de uzură diferită între marginea inferioară și cea superioară raportate la direcția de
deplasare a vehiculului, va fi față spate. Fenomenul este deseori asociat cu rotația
necorespunzătoare a roților, dar poate fi și un efect al dereglării unghiurilor direcției. Indiferent
de situație, însă, trebuie verificate unghiurile și abia atunci un tehnician de service va putea
evalua dacă pneurile respective sunt compromise sau nu.

Uzură accentuată doar pe o parte

Dacă în mod constant veți observa că cauciucurile mașinii dumneavoastră sunt mai uzate spre
exterior decât spre interior, sau invers, trebuie să vă faceți o programare la un service auto
pentru o verificare a unghiurilor suspensiei (în special unghiul de fugă). În general, acesta este
principalul motiv de uzură neuniformă.

Martorii de uzură a anvelopei

Producătorii de anvelope lasă în mod intenționat ca un fel de punți de cauciuc amplasat între
blocurile de cauciuc al anvelopelor. În cazul în care aceste punți sunt deja la nivelul blocurilor de
cauciuc, deja putem vorbi despre o uzură accentuată iar pneurile trebuie schimbate urgent. În
mod normal, profilul anvelopei nu trebuie să ajungă la același nivel cu markerii respectivi.

Print Friendly, PDF & Email

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0